fbpx

Rok Bronisława Hubermana. Filharmonia Częstochowska zainauguruje go koncertowo

Rok 2022 jest szczególnym kalendarzu Filharmonii Częstochowskiej. Przypadają na niego 140. rocznica urodzin i 75. rocznica śmierci jej patrona – Bronisława Hubermana. Rok Hubermana inauguruje piątkowy koncert.

Ten rok jest wyjątkowym dla Filharmonii Częstochowskiej. Właśnie teraz przypadają dwie okrągłe rocznice związane z patronem instytucji, wybitnym skrzypkiem Bronisławem Hubermanem.

– 140 lat od jego urodzin i 75 od daty śmierci to okazja by jeszcze bliżej poznać niezwykłą postać Hubermana, który wyraźnie zaznaczył swoją obecność nie tylko w świecie muzycznym, ale także społeczno-politycznym. Inauguracją tego niezwykłego roku będzie uroczysty koncert z udziałem obydwu zespołów artystycznych Filharmonii oraz solistów pod dyrekcją dyrektora Adama Klocka. Na zróżnicowany repertuar koncertu złożą się wyjątkowe dzieła Brahmsa, Mahlera i Bernsteina – zapowiada Agnieszka Małasiewicz z Impresariatu Filharmonii Częstochowskiej.

Rok Bronisława Hubermana. Filharmonia Częstochowska zainauguruje go koncertowo 2
mat. Filharmonii Częstochowskiej

W piątek, 28 stycznia w Sali koncertowej im. Kilara pod batutą Klocka wystąpią Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” (za przygotowanie chóru odpowiada Janusz Siadlak) oraz Tomasz Kulisiewicz (skrzypce), Zofia Kulisiewicz (wiolonczela) i Adam Szerszeń (baryton).

Repertuar koncertu będzie następujący: Johannes Brahms – Koncert podwójny a-moll op. 102, Gustav Mahler – 3 pieśni z cyklu „Des Knaben Wunderhorn”, Leonard Bernstein – Chichester Psalms.

Koncert podwójny a-moll op. 102

-Johannes Brahms napisał Koncert podwójny a-moll dla dwóch muzyków – skrzypka Józefa Joachima (nauczyciela Bronisława Hubermana) oraz wiolonczelisty Roberta Hausmana. To ostatni utwór symfoniczny tego kompozytora, przez kolejne i ostatnie 10 lat życia skupił się on na komponowaniu muzyki kameralnej. Koncerty instrumentalne Brahmsa mają bardzo symfoniczny charakter, niespotykanie rozbudowane partie orkiestrowe czasem niemal mają przewagę nad instrumentami solowymi. Podobnie jak inne dzieła symfoniczne także i ten Koncert bardzo mocno zakorzeniony jest w niemieckiej tradycji Bacha i Beethovena, w którą Brahms wplata motywy muzyki ludowej – opowiada Małasiewicz.

Rok Bronisława Hubermana. Filharmonia Częstochowska zainauguruje go koncertowo 3
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej (fot. Agnieszka Małasiewicz/Filharmonia Częstochowska)

„Des Knaben Wunderhorn”

Z kolei tajemnicze historie, niesamowite zdarzenia, tragizm ludzkiej egzystencji, a wszystko zaprawione lokalnym, niemieckim kolorytem – to problematyka zbioru „Des Knaben Wunderhorn”. Stanowią one kolekcję tekstów kilkuset pieśni ludowych, opublikowanych w latach 1805-1808 przez Achima von Arnim i Clemensa Brentano. -Teksty pieśni pochodziły z różnych czasów, od średniowiecza do XVIII wieku, traktowały też o rozmaitych problemach. Można wśród nich odnaleźć tematykę miłosną, wojskową, podróżniczą, część pieśni przedstawiała świat z perspektywy dziecięcej, a niektóre miały charakter poważniejszy, filozoficzny czy eschatologiczny. Ten zbiór stał się niewyczerpalnym źródłem tekstowym dla kompozytorów niemieckiej pieśni romantycznej – dla Mendelssohna, Schumanna, Loewego czy Brahmsa. Również Mahler zainteresował się tą kolekcją i wielokrotnie sięgał po zawarte w niej teksty – wyjaśnia Agnieszka Małasiewicz.

„Chichester Psalms”

Chichester Psalms to rozbudowana kompozycja Leonarda Bernsteina opatrzona dedykacją: „Zamówione przez wielebnego Waltera Husseya, dziekana katedry w Chichester w Sussex, na festiwal w 1965 roku i zadedykowane z wdzięcznością Cyrylowi Salomonowi”. – Na słowa składają się opracowane przez kompozytora hebrajskie teksty wzięte z Księgi Psalmów. Chichester Psalms to utwór melodyjny, tonalny ale jednocześnie współczesny. Stosowanie licznych powtórzeń jest nawiązaniem do rytmu liturgicznych obrzędów. Od czasu światowej premiery w 1965 roku pod dyrekcją samego kompozytora, stało się jasne, że Bernstein stworzył utwór wyjątkowy w jego artystycznym dorobku: połączenie biblijnej hebrajskiej poezji i chrześcijańskiej tradycji chóralnej tworzy muzyczny obraz nadziei kompozytora na braterstwo i pokój – podkreśla Agnieszka Małasiewicz.

Bilety normalne kosztują 45 zł, ulgowe – 38 zł, a te dla słuchaczy UTW – 20 zł. Można je nabyć w kasie przy ul. Wilsona 16 do nabycia oraz www.filharmonia.com.pl.

ZS