To propozycja z najwyższej komediowej półki. Spektakl-legenda. Nic więc dziwnego, że premiera spektaklu „Kolacja dla głupca” należy do niezwykle oczekiwanych wydarzeń. Zaplanowano ją na 15 stycznia.
To piąty już tytuł, którego produkcji podjęła się częstochowska Agencja Artystyczna Certus. Tym razem sięgnęła ona po słynny tekst francuskiego dramaturga, a także scenarzysty filmowego i teatralnego Francisa Vebera. Jego sztuki z ogromnym powodzeniem wystawiane są na deskach teatrów z całego świata. On także odpowiada za scenariusze do takich filmów jak „Pechowiec”, „Trzech ojców”, „Tata i małolata” czy „Przyjaciel gangstera”. Ten, który napisał zaś do kinowej „Kolacji dla palantów” z 1998 r., rok później uhonorowano nagrodą Cezara.
– „Kolacja dla głupca” to spektakl legendarny. Przedstawienie Teatru Ateneum z Piotrem Fronczewskim i Krzysztofem Tyńcem w rolach głównych wielokrotnie prezentowaliśmy częstochowskiej publiczności. Po raz pierwszy było to jeszcze w Teatrze im. A. Mickiewicza za dyrekcji Marka Perepeczki – wspomina Krystyna Pietrzak, szefowa agencji. – Nie ukrywamy, że niełatwo było nam się zmierzyć z legendą. Musieliśmy mieć świetny zespół i taki mamy, bo Cezary Żak zgodził się wyreżyserować sztukę, a obsadę stanowi aktorska pierwsza liga – dodaje.
Kto okaże się największym frajerem?
Historia jest dobrze znana. Tytułowa „kolacja” ma być jedną z wielu, które we wtorkowe wieczory Pierre Brochant, bogaty wydawca i człowiek sukcesu, urządza ze swoimi wpływowymi przyjaciółmi. Na każdą zapraszają wyjątkowych nieudaczników, będących nieświadomymi niczego obiektami kpin i uczestnikami konkursu na największego frajera. Nieudacznikiem tym ma być księgowy Francois Pignon, jednak jak to w komediach (i życiu) bywa, nieoczekiwany splot wydarzeń powoduje niespodziewany zwrot akcji.
Wpływowego wydawcę gra Cezary Żak (rozmowę z aktorem, można przeczytać TUTAJ), Pignonem jest Bartłomiej Topa. Jednak nie tylko ich nazwiska sprawiają, że obsada jest brawurowa. Dopełniają ją bowiem Małgorzata Pieczyńska, Agnieszka Więdłocha (zamiennie Marta Chodorowska) oraz Michał Zieliński. Za każdym z artystów stoi wykształcenie, doświadczenie, uznanie krytyków i sympatia widzów. Dzięki temu mogą odkryć wszystkie warstwy zaskakującego tekstu Vebera, a także ukazać całą jego przewrotność.
– Sam tekst jest genialny, świetnie przetłumaczony przez Barbarę Grzegorzewską i mimo upływu lat, niezmiennie aktualny. Opowiadamy o kontaktach międzyludzkich, o miłości, przyjaźni, ale też takim klasyfikowaniu osób. Tematy te omawiane są od setek lat, tylko trzeba je podać w nowoczesny, atrakcyjny sposób. To nie ma być pusty śmiech, bo mówimy o czymś, a postacie są wielowymiarowe. Spektakl ma też doskonałe tempo, stąd po wyjściu z sali ma się ochotę obejrzeć „Kolację dla głupca” po raz kolejny – zaznacza Pietrzak.
Spektakl w scenerii współczesnego Paryża
Agencja Artystyczna Certus zadbała również o wizualną stronę spektaklu, wszystko musi stanowić kompletną całość. Za scenografię odpowiada Marcelina Początek-Kunikowska, która jest autorką dekoracji, które „zagrały” m.in. w „Królestwie kobiet” czy „Dziewczynach ze Lwowa” (zaprojektowała scenografię też do innego spektaklu Agencji Certus – „Serca na odwyku”). Tym razem przenosi widzów do loftu współczesnego Paryża, w którym rozgrywa się akcja sztuki.
Z kolei autorem kostiumów jest Krzysztof Łoszewski, kostiumograf, dziennikarz i specjalista w zakresie dress code’u (to autor takich książek jak „Dress code” i „Od spódnicy do spodni. Historia mody męskiej”). To on stał za przygotowaniem kostiumów do m.in. filmów „Układ zamknięty” i „Zaćma” Ryszarda Bugajskiego.
Pracę Początek-Kunikowskiej i Łoszewskiego dopełnia doskonała muzyka, twórcy sięgnęli bowiem po utwory z repertuaru francuskiej piosenkarki ZAZ. Płyty artystki w jej rodzinnym kraju mają status diamentowy, a w Polsce pokrywają się podwójną platyną.
Producentką wykonawczą „Kolacji dla głupca” jest zaś Małgorzata Matusiak, która od 2013 r. współpracuje z częstochowską agencją i pracowała przy powstaniu wszystkich dotychczasowych przedstawień.
„Czysta definicja rozrywkowego spektaklu”
Ogólnopolska premiera miała odbyć się początkowo w 2020 r., uniemożliwiła ją jednak pandemia koronawirusa. Termin był kilkakrotnie zmieniany. W przerwach między obostrzeniami tytuł prezentowano ponad 60 razy na scenach w całej Polsce. Oglądała go publiczność m.in. w Krakowie, Poznaniu, Sosnowcu, Białymstoku, Tychach czy Gorzowie Wielkopolskim.
Jaki jest odbiór? Entuzjastyczny i adekwatny do rangi tytułu. Dowód? Wystarczy poczytać któryś z ponad pół tysiąca komentarzy na www.kupbilecik.pl.
„Owacje na stojąco na sali mówią wszystko. Wspaniała Sztuka i wspaniała gra aktorska, jak i wspaniałe dialogi reżyserskie. Pan Cezary Żak i Bartłomiej Topa po prostu mistrzowie w swoim fachu (…) Żal było opuszczać salę po skończonym przedstawieniu. Polecam każdemu z osobna obejrzeć «Kolację dla głupca» gdziekolwiek będzie grana. Coś wspaniałego – napisał jeden z widzów.
„Super zabawa z drugim, metaforycznym dnem”, „Najwyższy poziom”, „Wytrawna gra aktorów”, „Czysta definicja rozrywkowego spektaklu”… – to kolejne opinie zachwyconych widzów.
Ogólnopolska premiera już 15 stycznia!
Teraz czas na oficjalną, ogólnopolską premierę. Ta odbędzie się – zgodnie z tradycją – w rodzinnym mieście Agencji Artystycznej Certus. W sobotę, 15 stycznia miłośnicy teatralnych doznań stawią się w Filharmonii Częstochowskiej. Spektakl przedpremierowy będzie grany o godz. 15.30, a premierowy – o godz. 19. Dzień później o tych samych godzinach prezentowane będą pokazy popremierowe.
Bilety na premierę kosztują od 80 do 150 zł, a te na pozostałe spektakle – od 60 do 120 zł. Należy o dosłownie ostatnie bilety można pytać w siedzibie agencji przy ul. Dąbrowskiego 34/6 (tel. 732 932 729 i 34 360 60 67). Szczegóły na stronie www.agencjaartystycznacertus.pl.
Jeśli chodzi o premierę, to ta będzie miała uroczystą oprawę. Nie braknie okazjonalnego tortu, spotkania z aktorami, zaproszonych gości.
Zuzanna Suliga