fbpx
Strona głównaKultura i rozrywka"Piazolla Tango Nuevo" zabrzmi w Filharmonii Częstochowskiej

„Piazolla Tango Nuevo” zabrzmi w Filharmonii Częstochowskiej

W ostatni weekend karnawału Filharmonia Częstochowska zaprasza na koncert „Piazolla Tango Nuevo”.

Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka wraz z mistrzem bandoneonu Klaudiuszem Baranem wystąpi w utworach Astora Piazzolli, w których rytmy tanga argentyńskiego przeplatają się z klasyką i jazzem. Koncert odbędzie się 25 lutego o godz. 19. Bilety kosztują 45 zł (normalne) i 38 zł (ulgowe). Można je kupić w kasie przy ul. Wilsona oraz za pośrednictwem strony www.filharmonia.com.pl.

Wydarzenie jest zapowiedzią płyty z utworami Astora Piazzolli nagranymi przez artystów, którzy wezmą udział w koncercie. Wydawnictwo ma ukazać się w ty roku.

Baran to artysta wszechstronny, obdarzony wyjątkową wrażliwością muzyczną. -Jego dokonania artystyczne zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu, wynosząc go do pozycji pełnoprawnego instrumentu kształtującego realny świat muzyczny. W swoich interpretacjach potrafi splatać pokorę wobec dzieła muzycznego, z bogactwem inwencji, osobistym pojmowaniem czasu w muzyce, wyjątkową sceniczną charyzmą, naturalnością ekspresji. Wartość jego muzycznych kreacji była wielokrotnie doceniana w entuzjastycznych recenzjach, nagrodach na konkursach instrumentalnych, nominacjach i nagrodach artystycznych – zaznacza Agnieszka Małasiewicz z Filharmonii Częstochowskiej.

"Piazolla Tango Nuevo" zabrzmi w Filharmonii Częstochowskiej 1
mat. Filharmonii Częstochowskiej

W 2003 r. jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna, za album „Astor Piazzolla –Tango” nagrany dla wytwórni SonyClassical, a w 2020 r. kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, za album „100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności”.

-Ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok, największe jednak uznanie wzbudzają jego interpretacje muzyki najnowszej. Jego wielką namiętnością jest argentyńskie tango, w szczególności związane z Astorem Piazzollą tango nuevo, wirtuozowsko wykonywane na bandoneonie, który jako pierwszy polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe. Współtworzył i był liderem najsłynniejszych formacji tangowych takich jak: Tangata Quintet czy Machina del Tango, kreujących polską kulturę tanga – dodaje Małasiewicz.

„Piazzolla całkowicie zrewolucjonizował tango”

Astor Piazzolla był synem włoskich emigrantów, którzy przybyli do Argentyny z miejscowości Trani we Włoszech. Dorastał jednak na nowojorskim Bronksie, gdzie jego rodzina przeniosła się w 1925 r. i mieszkała do 1936 r. W Nowym Jorku chłopiec odkrył magię bandoneonu. W 1929 roku dostał od ojca swój pierwszy instrument, a cztery lata później rozpoczął naukę gry na fortepianie u Beli Wildy – ucznia Siergieja Rachmaninowa. Jako 13-latek Astor został zauważony przez Carlosa Gardela – „króla klasycznego tanga”. W 1937 r. Piazzolla wrócił do Argentyny i dwa lata później związał się z zespołem Anibala Troilo, najsłynniejszą ówcześnie orkiestrą grającą tango. Po śmierci Anibala Piazzolla rozpoczął karierę solową. W 1954 r. otrzymał stypendium rządu francuskiego, dzięki któremu wyjechał do Paryża, gdzie kształcił się pod kierunkiem znakomitej Nadii Boulanger.

– Piazzolla całkowicie zrewolucjonizował tango. Nie odrzucił tradycji, przeciwnie wykorzystując ją stworzył zupełnie nowy gatunek – tango nuevo (łączące elementy tanga, jazzu i tzw. muzyki klasycznej), które oczyszczone z erotycznych podtekstów, stało się w Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie prawdziwą innowacją. W 1958 r. Piazzolla wrócił do Nowego Jorku gdzie pracował jako aranżer. Dwa lata później znowu wyjechał do Buenos Aires i tam założył kwintet, grający „tango do słuchania, a nie do tańczenia”. Komercyjny sukces Balada Para un Loco w 1969 r. sprawił, że jego muzyka trafiła do szerszego grona słuchaczy. Międzynarodową sławę Astor zdobył na początku lat 80., gdy założył Quinteto Tango Nuevo. Jego karierę przerwała choroba – kompozytor w 1990 roku doznał udaru i zmarł dwa lata później – przypomina Filharmonia Częstochowska.

ZS

WSPS - studia magisterskie - ratownictwo medyczne, pielęgniarstwo

Popularne

- Advertisment -