fbpx

„Boléro” zabrzmi w piątek w Filharmonia Częstochowskiej

Uwielbiane przez melomanów na całym świecie Bolero Maurice’a Ravela zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej pod batutą meksykańskiego dyrygenta Juana Carlosa Lomonaco.

Boléro, czyli najsłynniejsze crescendo na orkiestrę (a i jeden z najpopularniejszych motywów w muzyce klasycznej wszechczasów) powstało w 1928 r. Jego autorem jest francuski kompozytor Maurice Ravel, który swoją kompozycje nazywał również studium instrumentacji.

-Sceniczna premiera Bolera, z Idą Rubinstein (muzyka powstała właśnie na zamówienie zaprzyjaźnionej z kompozytorem tancerki), odbyła się w Operze Paryskiej 22 listopada 1928 r. Przedstawiona była jako taniec młodej Hiszpanki na stole stojącym pośrodku gospody, pośród siedzących przy winie wieśniaków, którzy początkowo nie zwracają na nią uwagi, ale w miarę narastania muzyki i coraz większej ekspresji tancerki podchodzą i urzeczeni stają wokół. W tempie dwukrotnie wolniejszym od ludowego tańca hiszpańskiego o tej samej nazwie, Bolero ma formę prostych wariacji. Przez mniej więcej kwadrans dynamika narasta, choć rozwija się tylko jeden, 18-taktowy temat, grany coraz głośniej kolejno przez różne instrumenty przy wtórze jednostajnego werbla. Po zaprezentowaniu tematu kolejno przechodzą one do akompaniamentu i w finale gra ich naraz 26. Utwór odłączony od baletowego oryginału nie od razu zawojował sale koncertowe, ale z czasem stawał się jednym z najchętniej wykorzystywanych motywów klasycznych w kulturze popularnej, m.in. w filmach i reklamach – przypomina Agnieszka Małasiewicz z Impresariatu Filharmonii Częstochowskiej.

"Boléro" zabrzmi w piątek w Filharmonia Częstochowskiej 2
mat. Filharmonii Częstochowskiej

Orkiestra pod batutą Juana Carlosa Lomonaco

Teraz uwielbiane przez melomanów na całym świecie Bolero Maurice’a Ravela zabrzmi 21 stycznia w sali koncertowej gmachu przy ul. Wilsona 16. Publiczność usłyszy je w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej pod batutą meksykańskiego dyrygenta Juana Carlosa Lomonaco.

Dyrektor muzyczny i artystyczny Yucatan Symphony Orchestra ukończył studia dyrygentury w Curtis Institute of Music pod kierunkiem Otto-Wernera Muellera. Studiował także u Charlesa Brucka w The Pierre Monteux School i na Uniwersytecie w Montrealu, gdzie jego nauczycielem był Marc David.

Pełnił funkcje dyrektora muzycznego orkiestr: Carlos Chavez Symphony, IPN Symphony, National Conservatory Symphony oraz The Mexico-Philadelphia Ensemble w USA. W 1994 r. Maestro Lomonaco pełnił funkcję dyrygenta-asystenta w The Domaine Forget Academy of Music w Kanadzie. Jest założycielem i dyrygentem zespołu Ensamble Iberoamericano w Madrycie.

Już w wieku lat 17 współpracował, jako instrumentalista i jako dyrygent, z rozmaitymi zespołami muzycznymi, a w wieku lat 23 debiutował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Meksyku, z którą pracował dwa lata  jako dyrygent-asystent.

Na polu międzynarodowym dyrygował gościnnie takimi orkiestrami jak np. Krasnojarska Orkiestra Symfoniczna, Polska Orkiestra Kameralna, Radomska Orkiestra Kameralna i Orkiestra Filharmonii w Kaliszu, Orkiestra Symfoniczna w Vojvodinie, Orchestra Filarmonia Veneta czy Fondi Festival Orchestra we Włoszech.

Jego szeroki repertuar dyrygencki obejmuje różne dziedziny, w tym operę (m.in. Carmen, Cyrulik Sewilski, Traviata, Cyganeria, Napój miłosny, Samson i Dalila, Cesarz Atlantydy), balet (Dziadek do orzechów, Don Kichot, Eugeniusz Oniegin, Kopciuszek, Carmina Burana), muzykę symfoniczną, muzykę kameralną, koncerty multimedialne.

Ostatnio magazyn „Mexican Leaders” umieścił go na liście „300 najbardziej wpływowych postaci w Meksyku”.

W programie piątkowego wieczoru znajdzie się również „Pawana na śmierć infantki” Ravela, „Kaprys hiszpański” Rimskiego-Korsakowa oraz muzyka z rodzinnego kraju dyrygenta. Koncert rozpocznie się o godz. 19. Bilety kosztują 45 zł (normalny), 38 zł (ulgowy) oraz 20 zł (UTW). Można je nabyć w kasie Filharmonii oraz na stronie www.filharmonia.com.pl.

ZS