Wystawa „Karuzela z Madonnami” przygotowana przez Dział Etnografii Muzeum Częstochowskiego dobiega już końca. Tę wydarzeniową prezentację realizacji motywów maryjnych w sztukach plastycznych wsparło finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Oglądać ją można do 19 listopada, ale w przeddzień zamknięcia Muzeum zaprasza do Pawilonu Wystawowego na finisaż. O godz. 18.00 zaprezentowany zostanie katalog wystawy, po której po raz ostatni oprowadzi jej kuratorka, Ewelina Mędrala-Młyńska.
Ewelina Mędrala-Młyńska, która wystawę wymyśliła, na co dzień kieruje Działem Etnografii. Wykorzystaniu pierwowzoru w szeroko pojmowanej sztuce ludowej poświęciła więc w ekspozycji sporo miejsca. Zgromadziła też jednak liczne przetworzenia zawarte w dziełach sztuki z różnych epok – niektóre przepiękne. Prezentowane przedstawienia: malarskie (na płótnie, drewnie, szkle, metalu, papierze, w technikach własnych), ceramiczne, rzeźbiarskie, pochodzą ze zbiorów własnych oraz Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Etnograficznego im. S. Udzieli w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Wsi Kieleckiej, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Śląskiego, Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum „DOM PRACZKI”. Są też współczesne prace: Matyldy Damięckiej, Pauliny Taranek, Agaty Wierny, Grzegorza Dudały, Borysa Fiodorowicza, Bartka Jarmolińskiego i Oskara Hutnego.
– Niektóre z prac powstały jako dedykowane naszej wystawie – informuje kuratorka. – Bartek Jarmoliński stworzył cykl 5 kolaży „Votum”. Użył w tym celu podarowanych przez znajomych opakowań po używanych lekach – różnej kategorii, także ratujących życie. Specjalnie swoje widzenie Czarnej Madonny namalowała częstochowianka Paulina Taranek. Oczywiście nie zabraknie dzieła, od którego wszystko się zaczęło – „Sorry, Polsko” Borysa Fiodorowicza. Galeria udostępniła nam oryginał i kopię, bowiem autentyczne dzieło w połowie trwania naszej wystawy musi już wyjechać na pokaz w Krakowie.
Pokażemy „Erzulie Dantor” Magdaleny Walulik. Niestety jako replikę – oryginał na pniu kupiło od artystki bogate małżeństwo Haitańczyków mieszkające w USA. Matylda Damięcka udostępniła swój rysunek „Wandal” narysowany jej oszczędną, sugestywną kreską. Twórca koronek Grzegorz Dudała również na moje zaproszenie przysłał ażurową impresję na temat Cudownego Obrazu: 200 na 130 cm! Na wystawie w OPK „Gaude Mater” wypatrzyłam pracę dyplomową Oskara Hutnego i zaproponowałam włączenie jej do ekspozycji. Kolejnym częstochowskim akcentem będzie obraz Agaty Wierny – powstał na jarmarcznym „świętym obrazku” zastanym w kupionej jakiś czas temu wiejskiej chałupie na Jurze.
Tadeusz Piersiak, fot. Organizatorzy, Facebook
Czytaj także: Muzeum Monet i Medali. Abstrakcje z rockiem pomieszane
https://www.kotly-patrzyk.pl/oferta/pompy-ciepla/