„Misterium Pasyjne” zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej i Chóru Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” pod batutą Andrzeja Kosendiaka już 8 kwietnia.
W piątek, 8 kwietnia o godz. 19 w sali Koncertowej im. Kilara wystąpią Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej, Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” (przygotowany przez Janusza Siadlaka), Agata Chodorek, Małgorzata Kątnik (soprany), Aleksandra Michniewicz, Ewelina Wojewoda (alty), Paweł Zdebski, Marek Belko (tenory), Maciej Adamczyk oraz Michał Pytlewski (basy).
Za pulpitem dyrygenckim stanie Andrzej Kosendiak. Wieczór poprowadzi Adam Klocek. Całość dopełnią recytacje ks. Mikołaja Węgrzyna.
Na program koncertu złożą się kompozycje: Jan Sebastian Bach – Die Kunst der Fuge BWV 1080 (fragmenty) – instrumentacja Andrzej Kosendiak, James MacMillan – Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu – kantata na chór i smyczki.
Pasyjna kantata MacMillana powstała w 1959 roku na zamówienie telewizji BBC, ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Josepha Haydna. Utwór współczesnego szkockiego kompozytora nawiązuje do muzyki średniowiecznej i barokowej, zawiera elementy szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich, np. Johanna Sebastiana Bacha. Właśnie te dwie tradycje – katolicką i protestancką – kompozytor łączy w sposób niezwykle przemyślany. Treść utworu to zapisane słowa wypowiedziane przez Jezusa tuż przed śmiercią. Andrzej Kosendiak powiedział, że ta kantata jest przykładem dzieła, w którym nowoczesny język muzyczny służy przekazaniu głębokich emocji. Emocje, które wiążą się z tym tekstem, kompozytor doprowadza do szczytu.
Sztuka Fugi (Die Kunst der Fuge) BWV 1080 to ostatnie dzieło w dorobku najwybitniejszego kompozytora epoki baroku, jednego z najważniejszych twórców muzycznych wszech czasów, Johanna Sebastiana Bacha.
Dzieło składające się z części zwanych kontrapunktami od momentu swego powstania wzbudzało kontrowersje, począwszy od samego tytułu, przez brak wskazówki na jaki instrument lub zespół instrumentów zbiór jest przeznaczony po układ cyklu, którego sam Johann Sebastian Bach już nie zdołał nadzorować i zaakceptować w całości. Negatywne przyjęcie było także spowodowane strukturą dzieła: całość była oparta na jednym temacie, w jednej tonacji. Kunst der Fuge, zawierająca wszystkie cechy sztuki absolutnej długo nie była zrozumiana ani doceniona. Dziś dzieło nosi miano mistrzowskiego i niewielu artystów decyduje się na jego wykonanie. Fragmenty ze Sztuki Fugi usłyszymy w Filharmonii Częstochowskiej w instrumentacji Andrzeja Kosendiaka.
mat. Filharmonii Częstochowskiej