fbpx

Filharmonia Częstochowska zainaugurowała nowy cykl. Publiczność oczarowała Nancy Zhou [GALERIA ZDJĘĆ]

Koncertem Nancy Zhou Filharmonia Częstochowska rozpoczęła nowy cykl „Wielcy skrzypkowie – Dziedzictwo Hubermana”.

„To był fenomenalny koncert, ogień po prostu”, „Było cudownie”, „Coś pięknego”, „Jak dobrze że w Częstochowie mamy tak wspaniałą Orkiestrę symfoniczną wraz z jej Dyrygentem” – tak melomani podsumowali pierwszy koncert z cyklu „Wielcy skrzypkowie – Dziedzictwo Hubermana”. Wydarzenie odbyło się w piątek, 15 października w Sali Koncertowej im. Wojciecha Kilara.

Filharmonia Częstochowska zainaugurowała nowy cykl. Publiczność oczarowała Nancy Zhou [GALERIA ZDJĘĆ] 2
Pierwszy koncert z cyklu „Wielcy skrzypkowie – Dziedzictwo Hubermana” (fot. Łukasz Kolewiński/ Filharmonia Częstochowska)

-Pozostajemy oczarowani talentem, wirtuozerią i osobowością Nancy Zhou, która wraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka uczyniła ten piątkowy wieczór niezapomnianym. Wspaniałym artystom gratulujemy, publiczności serdecznie dziękujemy za liczną obecność i gorące reakcje (bisy). Zapraszamy serdecznie na kolejne koncerty – napisała na swojej stronie facebookowej Filharmonia Częstochowska.

O nowym cyklu pisaliśmy już na naszym portalu. Rekompensuje on melomanom fakt, że w 13. edycja Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana musiała zostać w tym roku odwołana. Koncerty w ramach „Dziedzictwa Hubermana” rozplanowano w sezonie 2021/2022.

Filharmonia Częstochowska zainaugurowała nowy cykl. Publiczność oczarowała Nancy Zhou [GALERIA ZDJĘĆ] 3
Pierwszy koncert z cyklu „Wielcy skrzypkowie – Dziedzictwo Hubermana” (fot. Łukasz Kolewiński/ Filharmonia Częstochowska)

Listopad z Jakubem Jakowiczem

Kolejną odsłonę cyklu przewidziano na 19 listopada. Gwiazdą będzie wówczas Jakub Jakowicz. W programie: Max Richter – Vivaldi Four Seasons Recomposed; Astor Piazzolla – Pory roku.

-Zderzenie dwóch współczesnych spojrzeń na jedno z najsłynniejszych barokowych dzieł, czyli „Cztery pory roku” Vivaldiego. Dla Astora Piazzolli były one tylko inspiracją. Argentyńczyk stworzył swoje Cztery pory roku Buenos Aires jako zbiór czterech utworów napisanych w rytmie tanga. Max Richter dokonał rekompozycji Vivaldiego, odrzucił 3/4 oryginalnego materiału, ale zachował silne muzyczne DNA włoskiego kompozytora, tworząc zupełnie nową, hipnotyzującą  muzykę z minimalistycznym barokowym akcentem. Płyta z materiałem 'Vivaldi Four Seasons Recomposed” Maxa Richtera znalazła się na szczycie list przebojów muzyki klasycznej w 22 krajach – czytamy o kompozycjach, które zabrzmią w listopadzie.

Filharmonia Częstochowska zainaugurowała nowy cykl. Publiczność oczarowała Nancy Zhou [GALERIA ZDJĘĆ] 4
Jakub Janowicz (fot. Maciej Muława)

Sam Jakowicz gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod którego kierunkiem studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej, prof. Tadeusza Wrońskiego. Koncertuje od 11 roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. Dziś nosi tytuł doktora sztuk muzycznych. Uczy gry skrzypcowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego  w Katowicach. Gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859), dzięki uprzejmości Fondation Jerzy Semkow.

Grudzień z Romanem Kimem

Filharmonia Częstochowska zainaugurowała nowy cykl. Publiczność oczarowała Nancy Zhou [GALERIA ZDJĘĆ] 5
Roman Kim (fot Ira Weinrauch)

Z kolei 3 grudnia Filharmonię Częstochowską odwiedzi Roman Kim. Urodzony w Kazachstanie w rodzinie o koreańsko-tatarsko-białoruskich korzeniach, muzyk zaczął grać na skrzypcach jako pięciolatek. Mając osiem lat wstąpił do klasy słynnej prof. Galiny Turchaninowej w Centralnej Szkole Muzycznej w Moskwie. W 2004r. otrzymał stypendium Fundacji Mścisława Rostropowicza. Cztery lata później rozpoczął studia w Kolonii u prof. Wiktora Tretiakowa. W 2012 r. wygrał Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy „Valsesia Musica”.

Kim grał koncerty we Włoszech, Niemczech, Francji, Węgrzech, Rosji, USA, Chinach, Korei Południowej, Rumunii, Szwajcarii i na Tajwanie. Obecnie mieszka w Kolonii i studiuje kompozycję w tamtejszym konserwatorium. Gra na skrzypcach, które sam zaprojektował. Instrument powstał w warsztacie mistrza lutnika Alexandra Hazina (Kolonia) pod nazwą „Superior” w 2015.

Bilety na każdy koncert cyklu kosztują 50 zł (normalny), 45 zł (ulgowy) i 25 zł (UTW). Można je nabyć w kasie Filharmonii oraz na stronie www.filharmonia.com.pl.

Zuzanna Suliga